Division 7.4 - External Funding

  The numbers seven and four RWTH Aachen

Contact

Phone

work
+49 241 80 93157

Email

E-Mail
 

Our Responsibilities

Externally Funded Projects at RWTH – Central Coordination

External Funds

We supervise and assist with contractual matters of research projects at RWTH Aachen involving partners from industry or public institutions. Our responsibilities include contract design, contract negotiations, and the conclusion of contracts, and for a number of externally funded projects we manage the administration of a large part of the project’s life cycle.

Our staff members act as contacts for both RWTH institutions and external research partners. We assist with the design and negotiation of contracts and supervise approval processes for publicly funded projects. We are reliable partners for all kinds of contractual matters, for example for joint venture projects, contract research, or projects where confidentiality must be assured.

Taxes

Our tax team is the central point of contact tax-related matters in externally funded projects at RWTH Aachen University. Our team is responsible for the income tax treatment of commercial companies, the determination of taxable profit, and support with official tax audits.

ERDF Project Management – European Regional Development Fund

Our staff members concerned with project management provide university institutions with advice and assistance in the proposal writing phase and in the implementation of special funding formats. The focus is on the centralized coordination of projects as part of a university-internal project controlling. The applied quality control measures are continuously further developed in close collaboration with the University institutes. The team is also a first point of contact for external auditing bodies.

 

Staff

Name Contact
Abteilungsleitung
Abteilungsleiterin
Ass. jur. Julia Kreilkamp-Matthies
Phone: +49 241 80 97124

Stellv. Abteilungsleitung
stellv. Abteilungsleiter / Sachgebietsleiter
Dipl.-Verw. Wirt (FH) Ralf Drafz
Phone: +49 241 80 93621

Raumadresse
E-Mail: Abteilung Drittmittel

Geschäftszimmer
Geschäftszimmer
Cornelia Axmacher
Phone: +49 241 80 93157

Justiziar/-innen
Justiziarin
Ass. jur. Regina Leonhardt
Phone: +49 241 80 93507

Justiziarin
Ass. jur. Lisa Hecking
Phone: +49 241 80 92565

Verwaltungsangestellte/r
Verwaltungsangestellter
Stefan Markert
Phone: +49 241 80 97958

Verwaltungsangestellte
Cindy Podobinski
Phone: +49 241 80 97957

Studentische Hilfskraft
Studentische Hilfskraft
Larissa Gertig

Studentische Hilfskraft
Lena Nietzschmann

Studentische Hilfskraft
Anna Paessens

Sachgebiet Drittmittel
Vertrags- und Bewilligungsangelegenheiten im Rahmen von Drittmitteln, Vertragsprüfungen (inkl. steuerliche Bewertung), Rahmenverträge, Haushalts- und verwaltungsmäßige Abwicklung von Drittmitteln.
Sachgebietsleitung Drittmittel
Dipl. Verw.-Wirt (FH) Ralf Drafz (s. stellv. Abteilungsleitung)
Leistungsstörungen, Konkursangelegenheiten, Mahnverfahren im Zusammenhang mit Drittmittelprojekten
Sachbearbeiter/-innen
Sachbearbeiter
Andreas Aumann LL.B.
Phone: +49 241 80 93528

Hr. Aumann: 30* - 313*, 416*, 50* - 523*, 616*
Sachbearbeiterin
Josephine Beissel M. Sc.
Phone: +49 241 80 93159

Fr. Beissel: 40* - 412*
Sachbearbeiterin
Dipl.-Verw. Wirt (FH) Sabine Bontenbroich
Phone: +49 241 80 94125

Fr. Bontenbroich: 12*, 418*
Sachbearbeiterin
Stephanie Carl M. A.
Phone: +49 241 80 93664

Fr. Carl: 0* und 7*
+49 241 80 97938 / N.N.: 2*
Sachbearbeiterin
Katharina Hiller B. Sc.
Phone: +49 241 80 92568

Fr. Hiller: 162*, 314* - 316*, 524* - 55*, 60* - 612*, 614*
Sachbearbeiterin
Dipl.-Verw. Wirtin (FH) Sarah Küpper
Phone: +49 241 80 93158

Fr. Küpper: 413* - 414*
Sachbearbeiter
Stefan Jacobsmeier
Phone: +49 241 80 90251

Hr. Jacobsmeier: 16* außer 162*
Sachbearbeiterin
Dipl.-Kff. (FH) Angela Küppers
Phone: +49 241 80 97560

Frau Küppers: 0*, 7*, 15*, 417* (außer WZL)
Sachbearbeiter
Dipl.-Verw. Wirt (FH) Michael Marosz
Phone: +49 241 80 97141

Hr. Marosz: 419110 sowie SAP
Sachbearbeiterin
Melina Meier
Phone: +49 241 80 93537

Fr. Meier: 10* - 11*, 42*, WZL (417010, - 210, -310, -410, -510)
Sachbearbeiterin
Julia Polnau B. A.
Phone: +49 241 80 97939

Fr. Polnau: 614510, 615* - 618*
Sachbearbeiter
Diplom-Wirtschaftsjurist (FH) Maximilian Schramm
Phone: +49 241 80 92567

Hr. Schramm: 415*, 419*, 613*
Sachbearbeiterin
Vanessa Wolber
Phone: +49 241 80 97192

Fr. Wolber: 8*, 13*
Mahnverfahren/Konkurse
Dipl. Verw.-Wirt (FH) Ralf Drafz (s. stellv. Abteilungsleitung)
Sachgebiet Steuern
Allgemeine und besondere Steuerangelegenheiten - Koordinierung von und Beratung in Grundsatzfragen - Körperschaftssteuerangelegenheiten - Gewerbesteuerangelegenheiten
Sachgebietsleitung Steuern
Sachgebietsleiterin Steuern
Sandra Torjai B. Sc.
Phone: +49 241 80 97959

Sachbearbeiter/-innen
Sachbearbeiterin Steuern
Elena Bergheim
Phone: +49 241 80 97140

Sachbearbeiter Steuern
Dipl.-Kfm. (FH) Frank Sabrowski
Phone: +49 241 80 92566

Sachbearbeiterin Steuern
Sonja Schaal
Phone: +49 241 80 97142

Sachgebiet Projektmanagement EFRE
Interne administrative Beratung und vollumfängliches internes Projektcontrolling von EFRE geförderten Vorhaben
Sachgebietsleitung Projektmanagement EFRE
Sachgebietsleiterin Projektmanagement EFRE
Dipl.-Verw. Wirtin (FH) Katharina Schmidt
Phone: +49 241 80 97195

Zentrale Projektmanagement EFRE
Zentrale Projektmanagement EFRE
Maria Schümmer
Phone: +49 241 80 92085

Sachbearbeiterinnen Projektmanagement EFRE
Einführung eines Projektcontrollings für EFRE geförderte Projekte
Sachbearbeiterin
Janina Hamacher
Phone: +49 241 80 92083

Dipl.-Verw. Wirtin (FH) Katharina Schmidt (s. Sachgebietsleitung Projektmanagement EFRE)
Sachbearbeiterin
Sarah Pohl
Phone: +49 241 80 97937

Sachbearbeiterin
Nicole Richter
Phone: +49 241 80 97143

Sachbearbeiterin
Martina Schmies
Phone: +49 241 80 92084

Sachbearbeiterin
Ines Spangenberg
Phone: +49 241 80 99086

Sachbearbeiterin
Verena Vaßen M. A.
Phone: +49 241 80 92087

Sachbearbeiterin
Katharina von Atens
Phone: +49 241 80 97193

SAP
Sachbearbeiterin SAP
Dipl.-Verw. Wirtin (FH) Jana Deserno MBA
Phone: +49 241 80 94103

Dipl.-Verw. Wirt (FH) Michael Marosz (siehe Sachbearbeiter Drittmittel)
DV-Koordination/Web-Beauftragter/Web-Pflege
Dipl.-Verw. Wirt (FH) Sabine Bontenbroich und Dipl.-Verw. Wirt (FH) Michael Marosz (Sachgebiet Drittmittel)
Campus-Verantwortliche
Sabine Asten (Geschäftszimmer Dezernat 7.0 und Abteilungen 7.1 sowie 7.6)
Besprechungsraum Abteilung Drittmittel
Raumadresse
Besprechungsraum 329.1
Phone: +49 241 80 97125

Reservierung über Outlook / Rückfragen: Frau Ines Spangenberg und Frau Cornelia Axmacher