Division 7.4 - External Funding

  The numbers seven and four RWTH Aachen

Contact

Phone

work
+49 241 80 93157

Email

E-Mail
 

Our Responsibilities

Externally Funded Projects at RWTH – Central Coordination

External Funds

We supervise and assist with contractual matters of research projects at RWTH Aachen involving partners from industry or public institutions. Our responsibilities include contract design, contract negotiations, and the conclusion of contracts, and for a number of externally funded projects we manage the administration of a large part of the project’s life cycle.

Our staff members act as contacts for both RWTH institutions and external research partners. We assist with the design and negotiation of contracts and supervise approval processes for publicly funded projects. We are reliable partners for all kinds of contractual matters, for example for joint venture projects, contract research, or projects where confidentiality must be assured.

Taxes

Our tax team is the central point of contact tax-related matters in externally funded projects at RWTH Aachen University. Our team is responsible for the income tax treatment of commercial companies, the determination of taxable profit, and support with official tax audits.

ERDF Project Management – European Regional Development Fund

Our staff members concerned with project management provide university institutions with advice and assistance in the proposal writing phase and in the implementation of special funding formats. The focus is on the centralized coordination of projects as part of a university-internal project controlling. The applied quality control measures are continuously further developed in close collaboration with the University institutes. The team is also a first point of contact for external auditing bodies.

 

Staff

Name Contact
Abteilungsleitung (komm.)
komm. Abteilungsleiter / Sachgebietsleiter
Dipl.-Verw. Wirt (FH) Ralf Drafz
Phone: +49 241 80 97124

Abteilungsleiterin
Ass. jur. Julia Kreilkamp-Matthies
Stellv. Abteilungsleitung (komm.)
Sachgebietsleiterin Projektmanagement EFRE
Dipl.-Verw. Wirtin (FH) Katharina Schmidt
Phone: +49 241 80 97195

Raumadresse
E-Mail: Abteilung Drittmittel

Geschäftszimmer
Geschäftszimmer
Bianca Meisen
Phone: +49 241 80 93157

Justiziar/-innen
Justiziarin
Ass. jur. Regina Leonhardt
Phone: +49 241 80 93507

Justiziarin
Ass. jur. Lisa Hecking
Phone: +49 241 80 92565

Verwaltungsangestellte/r
Verwaltungsangestellte
Cornelia Axmacher
Phone: +49 241 80 93664

Verwaltungsangestellter
Stefan Markert
Phone: +49 241 80 97958

Verwaltungsangestellte
Cindy Podobinski
Phone: +49 241 80 97957

Verwaltungsangestellter
Mario Stradt
Phone: +49 241 80 97935

Studentische Hilfskraft
Studentische Hilfskraft
Lena Nietzschmann
Phone: +49 241 80 97194

Sachgebiet Drittmittel
Vertrags- und Bewilligungsangelegenheiten im Rahmen von Drittmitteln, Vertragsprüfungen (inkl. steuerliche Bewertung), Rahmenverträge, Haushalts- und verwaltungsmäßige Abwicklung von Drittmitteln.
Sachgebietsleitung Drittmittel
Dipl. Verw.-Wirt (FH) Ralf Drafz (s. komm. Abteilungsleitung)
Leistungsstörungen, Konkursangelegenheiten, Mahnverfahren im Zusammenhang mit Drittmittelprojekten
Sachbearbeiter/-innen
+49 241 80 93621 / N.N.: 2*, 12*, 413* und 418*
Sachbearbeiter Drittmittel
Andreas Aumann LL.B.
Phone: +49 241 80 93528

Hr. Aumann: 30* - 313*, 50* - 523*
Sachbearbeiterin Drittmittel
Tatjana Elisabeth Bast B. Sc. RWTH
Phone: +49 241 80 97934

Fr. Bast: 12* und 418*
Sachbearbeiterin Drittmittel
Josephine Beissel M. Sc.
Phone: +49 241 80 93159

Fr. Beissel: 40* - 412*; 414*
Sachbearbeiterin Drittmittel
Katharina Cieslik B. Sc.
Phone: +49 241 80 90251

Fr. Cieslik: 2* und 616*
Sachbearbeiterin Drittmittel
Dipl.-Finanzw. (FH) Bettina Hartung
Phone: +49 241 80 94125

Fr. Hartung: ---
Sachbearbeiterin Drittmittel
Katharina Hiller B. Sc.
Phone: +49 241 80 92568

Fr. Hiller: 162*, 314* - 316*, 524* – 55*
Sachbearbeiterin Drittmittel
Dipl.-Kff. (FH) Angela Küppers
Phone: +49 241 80 97560

Frau Küppers: 0*, 7*, 15*, 417* (außer WZL)
komm. Sachgebietsleitung / Sachbearbeiter
Dipl.-Verw. Wirt (FH) Michael Marosz
Phone: +49 241 80 97141

Hr. Marosz: 413*, 419110 sowie komm. Sachgebietsleitung/Sachbearbeiter und SAP
Sachbearbeiterin Drittmittel
Melina Meier
Phone: +49 241 80 93537

Fr. Meier: 10* - 11*, 42*, WZL (417010, - 210, -310, -410, -510)
Sachbearbeiterin Drittmittel
Julia Polnau B. A.
Phone: +49 241 80 97939

Fr. Polnau: 614*-615*, 617*-618*
Sachbearbeiterin
Sonja Schaal
Phone: +49 241 80 97142

Fr. Schaal: Sachbearbeiterin Drittmittel – steuerliche Angelegenheiten
Sachbearbeiter Drittmittel
Diplom-Wirtschaftsjurist (FH) Maximilian Schramm
Phone: +49 241 80 92567

Hr. Schramm: 415*, 419* (außer 419110), 613*
Sachbearbeiter Drittmittel
Jan Tönnes B. Sc.
Phone: +49 241 80 97938

Hr. Tönnes: 16*, 416*, 60* - 612*
Sachbearbeiterin Drittmittel
Vanessa Wolber
Phone: +49 241 80 97192

Fr. Wolber: 8* und 13*
Mahnverfahren/Konkurse
Dipl. Verw.-Wirt (FH) Ralf Drafz (s. stellv. Abteilungsleitung)
Sachgebiet Steuern
Allgemeine und besondere Steuerangelegenheiten - Koordinierung von und Beratung in Grundsatzfragen - Körperschaftssteuerangelegenheiten - Gewerbesteuerangelegenheiten
Sachgebietsleitung Steuern
Sachgebietsleiterin Steuern
Sandra Torjai B. Sc.
Phone: +49 241 80 97959

Sachbearbeiter/-innen
Sachbearbeiterin Steuern
Elena Bergheim
Phone: +49 241 80 97140

Sachbearbeiterin Steuern
Dipl.-Kff. Jessica Büttgen
Phone: +49 241 80 93158

Sachbearbeiter Steuern
Dipl.-Kfm. (FH) Frank Sabrowski
Phone: +49 241 80 92566

Sachgebiet Projektmanagement EFRE
Interne administrative Beratung und vollumfängliches internes Projektcontrolling von EFRE geförderten Vorhaben
Sachgebietsleitung Projektmanagement EFRE
Katharina Schmidt: s. stellv. Abteilungsleitung (komm.)
Sachbearbeiterinnen Projektmanagement EFRE
Einführung eines Projektcontrollings für EFRE geförderte Projekte
Dipl.-Verw. Wirtin (FH) Katharina Schmidt (s. s. stellv. Abteilungsleitung (komm.) und Sachgebietsleitung Projektmanagement EFRE)
Sachbearbeiter OP EFRE
Janina Hamacher B. A.
Phone: +49 241 80 92083

Fr. Hamacher: Forschungsinfrastruktur, EFRE-zdi, Leitmarktwettbewerbe
Sachbearbeiter OP EFRE
Sarah Pohl
Phone: +49 241 80 97937

Fr. Pohl: Leitmarktwettbewerbe
Sachbearbeiterin OP EFRE
Nicole Richter
Phone: +49 241 80 97143

Fr. Richter: Klimaschutz- und Leitmarktwettbewerbe
Sachbearbeiter OP EFRE
Martina Schmies
Phone: +49 241 80 92084

Fr. Schmies: Leitmarktwettbewerbe
Sachbearbeiter OP EFRE
Ines Spangenberg
Phone: +49 241 80 99086

Fr. Spangenberg: Regio.NRW, Leitmarktwettbewerbe, Vor-Ort-Prüfungen, Workshops, Zertifizierungsverfahren
Sachbearbeiterin OP EFRE
Verena Vaßen M. A.
Phone: +49 241 80 92087

Fr. Vaßen: Start-Up/-Innovationslabore, Vor-Ort-Prüfungen, Workshops, Zertifizierungsverfahren
Sachbearbeiterin OP EFRE
Katharina von Atens
Phone: +49 241 80 97193

Fr. von Atens: Marie-Sklodowska-Curie, Erasmus Plus (Ersatz freiwillige Pflichtaudits), Leitmarktwettbewerbe
Sachbearbeiterin OP EFRE
Sandra Thiel
Phone: +49 241 80 97960

Fr. Thiel: Interreg V, Leitmarktwettbewerbe
SAP
Dipl.-Verw. Wirt (FH) Michael Marosz (siehe Sachbearbeiter Drittmittel)
DV-Koordination/Web-Beauftragter/Web-Pflege
Dipl.-Verw. Wirt (FH) Michael Marosz (Sachgebiet Drittmittel)
Campus-Verantwortliche
Sabine Asten (Geschäftszimmer Dezernat 7.0 sowie die Abteilungen 7.1 und 7.6)
Besprechungsraum
Raumadresse
R 329.1
Phone: +49 241 80 97125
Reservierung über Outlook / Rückfragen: Fr. Ines Spangenberg oder Fr. Bianca Meisen